Navnet Desmond Payne er nesten synonymt med merkenavnet Beefeater. Vi tilbragte tre timer sammen med det som kanskje er verdens mest berømte destillatør.
Dersom du er litt mer enn gjennomsnittlig interessert i gin kan du nesten ikke unngå å ha sett navnet Desmond Payne. Dette er mannen som har destillert legendariske Plymouth Gin og som brakte Beefeater tilbake til toppen av gin-hierarkiet. Desmond var også en av de tre som ble invitert ut på lunch av grunnleggeren av City of London Distillery. Sånn sett har han også hatt en finger med i utviklingen av småskalaprodusenter av gin.
Vi var litt tidlig ute til avtalen vår, noe som ga oss litt tid til å se litt på fasaden til Beefeater-destilleriet. Fasaden er overraskende anonym. Det mest synlige er butikklokalet på gateplan. Butikken var stengt når vi ankom litt etter klokken 14, noe som gjorde stedet bare virket enda mer utilnærmelig.
Ett minutt før avtalt tid ringer vi på. Først var vi litt overrasket over at den stilige dobbeltdøren ikke så ut til å være i bruk. Da vi ringer på døren ved siden av blir vi litt overrasket over at det ikke er døren som åpnes, men kjøreporten. Etter å ha gått inn porten er det klart at det vi har kommet til er en produksjonsbedrift. Resepsjonen ser mer ut som et varemottak. Etter å ha skrevet oss inn blir vi plassert i en sofa. Her rekker vi atturat å ta en titt på alle utmerkelsene på veggen før Desmond Payne kommer ut for å ta imot oss.
Vi blir ført inn på et kontor hvor man kjenner at historien sitter i veggene. Stedet bærer preg av at Desmond er en travel mann. Her er det håndskrevne notater og ginflasker over alt. Han unnskylder rotet før han rydder plass til oss rundt møtebordet. Jeg kjenner at det kribler litt når jeg tar plass i stolen med portrettet av James Burrough bak meg og Desmond Payne foran meg. Det tar allikevel ikke mange minuttene før praten går livlig.
Det første vi snakker om er hvordan Beefeater jobber for å sørge for at produktene smaker det samme fra år til år. Den artikkelen kan du lese her.
Desmond Payne – et ikon og en inspirasjon
Desmond startet sin gin-karriere hos Seager Evans & Co i 1967. To år senere gikk han over til den ikke helt ukjente Plymouth Gin. Der var han i 25 år. Han startet som assistent og avsluttet som det som i dag kalles Head Distiller. Den gangen het det Distillery Manager.
I 1967, da Desmond startet i bransjen, kunne man få plass til alle verdens gindestillatører rundt ett bord. På den tiden var gin på vei ned. Fra 50-årene var det vodka som var populært. Det var Russisk og spennende. Kontrasten til i dag kunne knapt vært større. Rundt oss står det Beefeater gin i alle farger, både når det gjelder flasker og innhold.
Desmond Payne kom til Beefeater i 1995. Da skulle deres daværende Head Distiller, Brian Martin, pensjoneres. På denne tiden var Beefeater på vei ned. Datidens eiere investerte ikke i bedriften. Hver gang det regnet løp Desmond rundt med bøtter for å samle vann fra flere taklekkasjer. På den tiden var det eksport til Spania som holdt liv i Beefeater. Over én million kasser hvert år, altså seks millioner flasker, drakk spanjolene på den tiden.
I 10 år jobbet Desmond systematisk med å forbedre produksjonen og å sørge for at Beefeater holdt hodet over vannet rent økonomisk. I 2005, helt i begynnelsen av gin-feberen, ble Beefeater kjøpt opp av det franske selskapet Pernod-Richard. Desmond sier i dag at dette var en stor lettelse. Med Pernod-Ricard fulgte det friske penger samtidig som de respekterte arven og kulturen hos Beefeater.
“Det er ingen som drikker den ginen jeg lager.”
Desmond Payne, Beefeater Distillery.
Bunnsolid merkevare
Hemmeligheten bak Beefeaters suksess er at produktet er bunnsolid. Dette er en London Dry gin slik London Dry gin skal være. Det er en gin som både egner seg i en enkel Gin og Tonic og i en cocktail som krever litt av ginen for at den ikke skal bli borte. Dersom du går inn i noen av Londons mest eksklusive barer og spør etter en Negroni vil 9 av 10 lage den med Beefeater London Dry Gin. På spørsmål om hvorfor det er slik svarer Desmond slik.
– Ingrediensene i Beefeater blir macerert i 24 timer før destillasjon. Dette gjør at vi får godt integrerte smaker. I tillegg kommer det at vi bruker skall fra bitre appelsiner. Dette gjør at Beefeater møter bitterheten i en Negroni uten å bli borte. Appelsinskallet i drinken henter frem mer av appelsinpreget i ginen.
Selv om det i de senere årene har kommet mange varianter av Beefeater gin er Desmond Payne veldig klar i sin filosofi. Beefeater skal alltid lage gin som tåler å bli mikset, og som både forbrukere og bartendere kan få et bra resultat med.
– Det som er viktig er at drinkene blir gode. Det er ingen som drikker den ginen jeg lager. Alle lager sin egen vri. Det er dette som er grunnen til at folk kjøper Beefeater Gin, de vet at resultatet blir vellykket.
![Historien om Beefeater Gin](https://altomgin.no/wp-content/plugins/pt-content-views-pro/public/assets/images/lazy_image.png)
Historien om Beefeater Gin
Beefeater 24
I 2008, etter 40 år i bransjen, skulle Desmond endelig få lov til å lage sin egen gin. (Snakk om tålmodig fyr.) Det første han gjorde var å snu maleriet av Beefeaters grunnlegger, James Burrough. Her skulle det tenkes nytt! Det tok han 18 måneder å få oppskriften riktig. Navnet 24 henviser til at ingrediensene bades i kinesisk og japansk te i 24 timer før destillasjon.
Etter å ha pratet en stund påpeker Desmond at vi alle må være litt tørre i munnen. Det er med andre ord tid for å ta en tur i baren. På vei opp til baren blir det klart at tiden har gått fort. De aller fleste har gått hjem for dagen. Dermed røk sjansen for å besøke laboratoriet.
Mandagsgin
Med selveste Mr Payne som bartender tar det ikke mange sekundene før jeg har funnet en plass ved bardisken. Jeg gleder meg til å smake på Beefeater Mondays Gin. Som nevnt så macererer Beefeater ingrediensene i 24 timer før destillering. Mandagsginen kom til fordi noen lurte på hva som skjer hvis vi lar ingrediensene kose seg i sprit fra fredag til mandag.
Svaret er tappet på flaske og selges kun på selve destilleriet. Det mest fremtredende ved denne ginen var smaken av koriander, noe som er fasinerende ettersom den eneste forskjellen på denne og Beefeater London Dry Gin er tiden ingrediensene her ligget i sprit. Ingen er vel overrasket over at vi hadde med oss en flaske hjem. Omtale av Beefeater Monday’s Gin finner du her.
Vi fortsetter samtalen over en Gin og Tonic. Under prosessen med tillaging av denne røper Desmond at han ikke er noen tilhenger av ballongglass. Jeg bestemmer meg for å ikke utfordre han på det, men spør i stedet om hvorfor Beefeater ennå ikke har laget en navy gin. Svaret jeg fikk var an en slik karakter at det ikke er nødvendig å vente på at dette vil skje. – Plymouth is the real navy gin.
(Her må vi huske på at både Plymoth og Beefeater eies av Pernod-Richard. Dette ville bare ført til kannibalisering.)
Før vi dro rakk vi også å snakke litt om relanseringen av Beefeater Crown Jewel. Dette kommer i en egen artikkel før den slippes på Vinmonopolet i mars 2023.
![Beefeater samme smak](https://altomgin.no/wp-content/plugins/pt-content-views-pro/public/assets/images/lazy_image.png)
Beefeater Gin – Med samme smak siden 1820
55 år i bransjen
Nå, i 2022, er det 55 år siden Desmond Payne startet med gin, og 27 år siden han kom til Beefeater. I løpet av disse årene har han sett gin vokse fra ingenting, til den boomen vi har i dag. Han har tatt Beefeater fra å være et støvete, gammelt merke til å bli en målestokk for andre i bransjen. Her er hva et utvalg av Beefeaters kunder og konkurrenter sa om han i 2017, da hans 50-års jubileum ble feiret.
Følg oss gjerne på Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, X og Youtube.
Med mindre noe annet er oppgitt er all tekst og alle bilder publisert på denne nettsiden utarbeidet av personene bak Alt om Gin. Alt bruk av innhold fra denne nettsiden må avtales på forhånd. Vi tillater gjerne sitering av innhold, forutsatt at altomgin.no er oppgitt som kilde og at det linkes til altomgin.no. Ta kontakt via epostadressen angitt på denne siden.