Historien Fever-Tree

Historien om Fever-Tree og herrene som gjorde tonic kult igjen

Del med andre ginteresserte:

Historien om Fever-Tree starter i 2004. På den tiden var tonic like spennende som bensin. Det var én type, uansett hvor du handlet. Takket være to driftige britiske herrer finnes det i dag et utall antall tonic å velge mellom.

Når jeg ser tilbake på tiden før Fever-Tree, og tenker på hvor viktig tonic er for en god gin-opplevelse, er det nesten som å tenke på før- og etter fargefjernsyn. Når du først har sett Einar Førde i farger vil du ikke tilbake.

Resulatet av en 40-årskrise

Opptakten til historien om Fever-Tree startet allerede i 1999. Charles Rolls hadde akkurat fylt 40, og tenkte at han måtte gjøre noe mer med livet sitt. Sammen med noen venner tok han alle sparepengene sine og kjøpte den støvete gamle bedriften Plymouth Gin, etablert i 1793. Dette var en veldig krevende jobb. Han visste lite eller ingenting om bransjen, og hadde ikke de helt store forventningene. Etter å ha endret på alt fra innholdet til designet på flasken kunne vennegjengen slå fast at de hadde gjort alt riktig: Fire år senere, i 2003, hadde salget av Plymouth Gin steget med 1.300%. De solgte da selskapet for kr 577.000.000,- Dersom du gikk surr i alle nullene så er det er 577 millioner NOK.

Et slagord man kan være enig i. (Bilde: Fever-Tree )

God gin trenger god tonic

I 2004 var tonic det samme som Schweppes. Ikke et vondt ord om Jacob Schweppe. Han var tross alt mannen som fant opp tonic, men det var på tide å tenke nytt. Var det noe Rolls hadde lært gjennom arbeidet med Plymouth Gin så var det at det ikke spilte noen rolle hvor god gin du hadde. Tonicen på den tiden ville ta livet av det meste av gin. Problemet var at den hadde for lite kinin og for mye sødme. Gin hadde, på denne tiden, så vidt startet å vokse. Tonic var det samme som det alltid hadde vært.

Historien om tonic

Hva er tonic – Historien om tonic fra medisin til cocktail

Historien om tonic er fascinerende. Vi kan takke den britiske armeen for dens opprinnelse, og to nederlandske tvillingsøstre for dens seneste utvikling. Hva er tonic Tonic er ikke et komplisert ... Les mer

Charles Rolls fikk med seg Tim Warrillow, som på den tiden jobbet med salg og markedsføring av mat og drikke innen luksus-segmentet. Sammen etablerte de Fevertree Drinks PLC.

Valget av navn var ikke tilfeldig. Det som skiller tonic fra brus er kinin, et ekstrakt fra barken på kinoa-treet. Kinin ble først fremstilt i Peru omkring år 1630. Det ble lenge brukt til å behandle feber. Kinoa-treet fikk derfor det engelske klengenavnet fever tree eller febertre på norsk. Profilen av et slikt tre er også logoen på Fever-Tree produktene.

Rolls og Warrillow startet umiddelbart jobben med å samle ingredienser. Dette var et arbeid som blant annet førte de til steder som den Demokratiske Republikken Kongo og Elfenbenskysten. Ikke akkurat de roligste landene i verden, for å si det slik.

Charles Rolls smaker på Ingefær i Elfenbenskysten. (Bilde: Fever-Tree)

Premium Indian Tonic

Året etter, i 2005, lanserte de sitt første produkt, Fever-Tree Premium Indian Tonic Water. Dette må jeg si at er en utrolig god tonic. Den gir kinin, og har akkurat passe sødme til at den ikke tar over en gin. Jeg pleier å kalle den verdens mest nøytrale tonic, og det er et kompliment.

tonic passer ikke til alt

Nei, din favoritt-tonic passer ikke til alt!

Din favoritt-tonic er sikkert god til mange gin, men den passer ikke til alt. Jeg bebreider ingen, men det er på tide å ta "den store samtalen" om tonic. Dette ... Les mer

Fever-Tree sin Indian Tonic kom i salg i de britiske dagligvarekjedene Selfridges og Waitrose umiddelbart etter lanseringen i 2005. To år senere, i 2007, startet de med eksport til USA og Spania. Spania er det landet etter England som drikker mest gin. Det var først i 2008 at Fever-Tree kom inn på dagligvarekjedene Tesco og Sainsbury’s. Det er, som vi vet, ikke så lett og bli profet i eget land. Fra 2013 har de vunnet en rekke utmerkelser for sin vekst og ekspansjon.

Historien om Fever-Tree
Slik så etikettene ut på de første flaskene med Fever-Tree Premium Indian Tonic Water. (Bilde: Fever-Tree)

Fever-Tree i dag

Historien om Fever-Tree slutter ikke her. Etableringen av en konkurrent til Schweppes gjorde at andre også fikk øynene opp for dette markedet. Det finnes i dag mer enn 70 konkurrenter i «premium tonic» markedet, men Fever-Tree er den definitive markedslederen i dette segmentet.

I dag er Fever-Tree produktene til salgs i 74 land. Det selges nå over 400 millioner flasker med Fever-Tree produkter hvert år. Halvparten av omsetningen kommer fra markeder utenfor Storbritannia. Selskapet og produktporteføljen har vokst i takt med populariteten til gin. Porteføljen inkluderer i dag 6 tonic og 3 ingefærøl, pluss soda, cola og limonade. I USA har de tatt frem en sitrus-tonic spesiallaget for tequila. I tillegg til dette dukker det opp noen limited editions i enkelte markeder. Jeg tok selv med en kasse med Fever-Tree klementintonic fra Danmark i 2019.

Fever-Tree - The art of Mixing

Kjøp boken Fever-Tree – The art of Mixing *

Boken har 125 cocktailoppskrifter, ikke bare med gin. I tillegg får du en kort innføring i historien om Fever-Tree. Du får vite hva tonic er, og hvilke verktøy du trenger for å lage en god cocktail.

Pris: 152,-

Våre omtaler av Fever-Tree produkter

Vi har lagt ut omtaler av de aller fleste av Fever-Tree sine produkter som er tilgjengelige i Norge, og vi legger stadig ut nye.

* Linker merket med * er affiliate linker. Hvis du handler noe ved bruk av disse linkene er du med på å dekke kostnadene ved å drive denne bloggen, uten at det koster deg noe ekstra. En vakker dag kan det også hende at det dekker innkjøp av gin, som jo er en nødvendighet for å ha noe å skrive om.

Likte du denne artikkelen?

Få en ukentlig oppsummering fra Alt om Gin hver fredag. Se et eksempel her.

Vi sverger på en G&T at vi aldri kommer til å dele e-post adressen din med andre.
Se våre personvernbetingelser.
Del med andre ginteresserte:

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.